معرفی اصطلاحات ارز های دیجیتال
نوشته شده توسط : نیما

معامله یا خرید و فروش از گذشته تا امروز دستخوش تغییرات زیادی بوده است.

 اولین مبادلات در قالب مبادله کالا با کالا صورت می گرفت و در دوره های بعد مفهومی به نام پول در میان جوامع ارائه شد.

پول کالایی اقتصادی با ثبات ارزش نسبی بود که معاملات را آسان تر می کرد.استفاده از این پول که از جنس فلزات قیمتی مانند طلا و نقره بود در جوامع رواج پیدا کرد به طوری که هر کشور برای رونق داد و ستد انواع سکه های کوچک و متنوع با طرحی اختصاصی برای قلمورو خود را تولید کردند.

 با گسترش نقش پول در جوامع صرافی ها شکل گرفتند.صرافی ها واسطه هایی میان تجار داخل و خارج کشور بودند.عملکرد صرافی ها مقدمه ای برای ایجاد پول کاغذی و تشکیل بانک ها شد.همانطور می دانید پول همواره دستخوش تغییر است. مفهومی از پول که به تازگی در میان جوامع مطرح شده است، ارز دیجیتال یا رمز ارز ها است.

در ادامه به برسی کامل ارز های دیجیتال می پردازیم.

طراحی سایت صرافی ارز های دیجیتال

 

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال یا (cryptocurrency) نوعی پول بر پایه علم رمز نگاری است که هیچگونه فرم فیزیکی ندارد و استفاده از آن در معادلات مختلف با استفاده از رایانه ها و شبکه های خاص و کیف پول های اینترنتی است.

هدف استفاده از این نوع پول کاهش تقلب و کلاه برداری است.ویژگی مهمی که ارز های دیجیتال را متمایز می کند، غیر متمرکز بودن آن است.

غیر متمرکز بودن ارز های دیجیتال به این معنی است که تحت نظارت هیچ سازمان یا نهاد یا سازمان خاصی نیست، در نتیجه واسطه هایی مانند بانک ها حذف می شوند و معاملات مختلف در سراسر دنیا امکان پذیر می شود.

تاریخچه ارز دیجیتال

در اکتبر سال 2008، با به اوج رسیدن بحران اقتصادی جهانی، مقاله ای تحت عنوان "بیت کوین:یک سیستم پولی همتا به همتا" در سایت metzdowd.com توسط فرد یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو منتشر شد.

 بیت کوین به عنوان اولین مدل پول دیجیتال به عنوان نمونه ای برای ساخت دیگر رمز ارز ها قرار گرفت. هدف ناکاموتو از طراحی این سیستم حذف واسطه ها و دادن قدرت کنترل پول به اشخاص بود. هویت ناکاموتو هرگز آشکار نشد، او همواره به صورت مجازی با دیگران ارتباط برقرار می کرد. درنهایت در سال 2011 از پروژه ارز دیجیتال کناره گیری کرد.

مزایای استفاده از ارز دیجیتال

  • ·        بازار شبانه روزی و 24 ساعته: بازارهای ارز دیجیتال همواره فعال اند.این امکان به دلیل غیر متمرکز بودن این بازار ها به وجود آمده است.
  • ·        غیر متمرکز بودن و عدم نیاز به مجوز ها دولتی: از مهم ترین اهداف ناکاموتو در طراحی این سیستم غیر متمکز بودن آن بود.حذف واسطه هایی مانند بانک ها و مراکزی برای کنترل و نظارت، خرید و فروش را تا حد زیادی آسان کرده است و از آن سیستمی قدرتمند ایجاد کرده است.
  • ·        استقلال و شفافیت: کاربران در بازار های ارز دیجیتال مستقل هستند. در بیانی ساده تر هر فرد یک بانک شخصی دارد و به صورت مستقیم به دارایی خود دسترسی دارد. همچنین شفافیت فعالیت کاربران در این بازار ها بدون لو رفتن هویت واقعی از دیگر مزایای بازار ارزهای دیجیتال است.
  • ·        حفظ حریم خصوصی: همانطور که گفتیم در این بازار هویت واقعی اشخاص فاش نمی شود. بیشتر تراکنش ها در شبکه ها بلاک چین با نام مستعار انجام می شود. حتی با ردیابی ادرس های کیف پول و مشاهده تراکنش های انجام شده باز هم نمی توان هویت افراد را برسی کرد.
  • ·        امنیت بالا برای کاربران: قطعا بازاری با این حجم از تراکنش باید از امنیت بالایی برخوردار باشد تا کاربران را جذب کند. برسی امنیت کیف پول ها و صرافی ها به عهده کاربر است و با مطالعه و برسی و مشاوره با کارشناسان این حوزه می تواند در انتخاب بهترین مسیر موثر باشد.
  • ·        معاملات آسان بین المللی: خرید و فروش و معاملات ارز ها در این بازار بسیار آسان است و به صورت میانگین چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد، همچنین به راحتی از طریق گوشی همراه و یا کامپیوتر می توان معاملات را انجام داد.

طراحی سایت صرافی ارز های دیجیتال

 

اصطلاحات مهم در حوزه ارز دیجیتال

  1. 1.     ترید (trade): ترید در اصطلاح به معنای معامله است.در بازار های ارز دیجیتال به معامله بین رمز ارز ها با سایر ارزهای دیجیتال و یا معامله ارز با پول قانونی مانند دلار و یورو و... ترید گفته می شود.
  2. بیت کوین (bitcoin): اولین ارز دیجیتالی که عرضه شد بیت کوین است.در واقع می توان گفت الگویی برای دیگر ارز های دیجیتال بود.این رمز ارز به صورت غیر متمرکز است.
  3. کوین(coin): به ارز هایی که به صورت مستقل عمل می کنند و غیر متمرکز هستند کوین گفته می شود.مانند بیت کوین و اتریوم.
  4. توکن(token): ارزهایی که بلاک چین اختصاصی ندارند و روی بستر دیگر ارز ها فعال هستند. مانند تتر.
  5.  کوین قیمت ثابت(stablecoin): رمز ارز هایی برای کاهش نوسانات بازار که ارزش آنها با دارایی های ثابت مانند دلار و یورو برابر است.
  6. میم کوین(meme coin): رمز ارز هایی ناپایدار و جامعه محور که قیمت آنها به شدت با توجه به موج احساسی و اتفاقات مهم در فضای مجازی تغییر می کند. از مهم ترین ارز های میم کوین، می توان به دوج کوین و شیبا اشاره کرد.
  7. بیت (BTC): در بازار ارز های دیجیتال هر رمز ارز با یک نماد سه حرفی نمایش داده می شود. بیت یا btc نماد بیت کوین است.
  8. رمز ارز (criptocurrency): نوعی پول که ماهیت فیزیکی ندارد و مجازی است و با دانش رمز نگاری طراحی شده است.
  9. رمز نگاری (cryptography): رمز نگاری با استفاده از روش های ریاضی به برقراری امنیت اطلاعات می پردازد. در این دانش اصول و روش های انتقال اطلاعات و ذخیره آن به صورت امن برسی می شود. تنها شخصی که از کلید ها و الگوریتم ها آگاهی داشته باشد می تواند اطلاعات را تغییر داده و یا استخراج کند.
  10. ساتوشی (satoshis): کوچکترین واحد بیت کوین ساتوشی است.هر ساتوشی 0000001/0   بیت کوین است.
  11. اسکالپینگ (scalping): نوسانات لحظه ای و در تایم فریم های چند دقیقه ای انجام می شود.معامله گران در روز می توانند تعداد زیادی معامله با سود کم انجام می دهد.
  12. معامله روزانه (day trading):  در این نوع معامله تریدر ها در بازه ای چند ساعته می توانند معامله کنند.در این حالت هر پوزیشن فقط چند ساعت باز است و امکان معاملات وجود دارد و بعد از آن بسته می شود.
  13. سوئینگ تریدینگ(swing trading): معاملاتی که به صورت هفتگی انجام می شود سوئینینگ تریدینگ نام دارد.
  14. پوزیشن تریدینگ(position trading): این نوع معاملات هفتگی و یا ماهیانه انجام می شود. این معاملات شباهت زیادی به روش سنتی معامله و سرمایه گذاری دارد چرا که فرد در این نوع معامله به امید افزایش ارزش دارایی در اینده ارز خریداری می کند.
  15. دفتر کل توزیع شده (distributed ledger): در بازار ارز های دیجیتال لازم است که تمام اطلاعات مربوط به سرمایه ها و تراکنش ها ثبت  شود. به سیستمی که این اطلاعات را ذخیره می کند دفتر کل توزیع شده می گویند.
  16. زنجیره بلوک یا بلاک چین(blockchain): بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده است یا سیستم ثبت اطلاعات است.
  17. بلاک و ارتفاع بلاک ( block height&block)
  18. جستجوگر بلاک(block explorer):  به شما اجازه می‌دهد در بلاکچین ارز یا پلتفرمی که در حال استفاده از آن هستید جستجو کنید.
  19. توکن(token): توکن یک نوع دارایی دیجیتال است که قابلیت انتقال به دیگران و ذخیره ارزش در خود را دارد.
  20. هارد فورک(hard fork): هارد فورک(چنگال سخت) تغییری در پروتکل ارز دیجیتالی است. که درآن بلاک ها و تراکنش های نامعتبر قبلی معتبر می شوند.
  21. هش(hash): یک رشته متنی .
  22. همتا به همتا(p2p): تراکنش ها بدون هیچ واسطه ای انجام می شود و هیچ نظارت و کنترلی از هیچ نهادی بر تراکنش ها نیست.
  23. کیف پول(wallet): والت یا همان کیف پول ارز دیجیتال یک برنامه نرم افزاری است که کلید
  24. کیف پول گرم(hot wallet): کیف پول گرم یا کیف پول داغ (Hot Wallet) به کیف پول‌های آنلاینی گفته می‌شود که با اینترنت قابل دسترسی هستند، سرعت نسبتاً بالایی دارند و نقل و انتقال کریپتو در آن‌ها آسان‌تر است.
  25. کیف پول سرد(cold wallet): فقط صاحب کیف پول، حافظ و نگهدارنده کلید خصوصی است(non-custodial).
  26. ماینر(miner): برای استخراج ارز های دیجیتال باید از یک دستگاه ماینر استفاده کرد که به آن اسیک یا ASIC که مختصر شده کلمه مدارهای مجتمع با کاربرد خاص است نیز می‌گویند.
  27. پامپ و دامپ(pump&dump): افراد یا شرکت های قدرتمند با دارایی های کلان در کف قیمت بازار شروع به خرید کالا هدف می کنند(پامپ) و با فریبکاری، افراد را به خرید ترغیب و سپس با سود بالا خارج شده و بازار ریزش می کند (دامپ).
  28. استخر نقدینگی(liquidity pool): فضایی مجازی است که درواقع وظیفه تامین سرمایه برای انجام معاملات را در اکسچنج‌های غیر متمرکز برعهده دارد.
  29. کندل استیک(candle stick): کندل‌ ها نوعی از نمودارها هستند که تاریخچه قیمت یک دارایی مانند یک ارز دیجیتال و خلاصه‌ای از رفتار قیمتی آن را به ما نشان می‌دهند.
  30. صرافی(exchange): مکانی که داد و ستد انواع پول انجام می شود.
  31. سفید نامه(White Paper): وایت پیپر به مقاله‌ای اطلاق می‌شود که حاوی اطلاعات بسیار مفیدی برای کسب‌ و کار‌ها است و هدف از نگارش آن درک یک مشکل خاص و تصمیم‌گیری صحیح در مورد یک معضل یا ارائه‌ اطلاعاتی است که کمک می‌کند فرآیند انتخاب در مورد خرید یک محصول یا دریافت یک خدمت پیچیده و گران‌ قیمت، ساده‌تر شود.
  32. متاورس(metaverse): پلتفرم‌های دیجیتال یکپارچه‌ای که بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده متمرکز شده‌اند.
  33. فلیپینگ(flippening): به معنی خرید یک دارایی و فروش سریع آن، به‌منظور به‌دست‌آوردن سود فوری است.
  34. ایردراپ(airdrop): اهدای رایگان ارز دیجیتال به کاربران است.
  35. ارزش بازار(market cap): معیاری است که ارزش و میزان ارز دیجیتال را نشان می‌دهد
  36. نهنگ(whale): به آن دسته از افرادیکه در زمینه ارز دیجیتال، از منابع و رمز ارزهای بسیار زیاد برخوردار باشند و هر گونه عملی از سمت آن‌ها بتواند بازار ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر قابل توجهی قرار دهد، به اصطلاح نهنگ ارز دیجیتال می‌گویند.
  37. استخر استخراج(mining pool): استخر استخراج محلی مجازی است که جامعه‌ای از ماینرها هر کدام قدرت پردازشی دستگاه‌های خود را در آنجا با یکدیگر ادغام می‌کنند تا شانس خود را برای سودآوری در ماینینگ افزایش دهند.
  38. نود و فول نود(node&full node): هر دستگاهی که به شبکه‌ی بیت کوین متصل می‌شود را نود (Node) می‌نامند و نودهایی که مستقیماً به بلاک چین بیت کوین وصل شده و تمام قوانین بیت کوین را می‌پذیرند، فول نود نامیده می‌شوند.
  39. غیر متمرکز(decentralization): بستری برای انجام معاملات مالی به‌صورت مستقیم و بدون واسطه است. هیچ‌کس به دارایی کاربران دسترسی ندارد و معاملات بدون دخالت سازمان‌های متمرکز انجام می‌شود.
  40. نگهداری ارز به مدت طولانی(hold): سرمایه‌گذار مقدار مشخصی از یک ارز دیجیتال را به ویژه در مراحل ابتدایی عرضه آن که قیمت پایین‌تری دارد خریداری می‌کند و آن را به امید افزایش قیمت در آینده نگهداری می‌کند.

طراحی سایت صرافی ارز های دیجیتال





:: برچسب‌ها: ارز دیجیتال , معرفی اصطلاحات ارز های دیجیتال , اصطلاحات ارز های دیجیتال ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: